Атестація

Закон про освіту — Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.

Типове положення № 930 — Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом МОН від 06.10.2010 р. № 930.

Постанова № 1109 — постанова КМУ «Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників та порядку їх присвоєння» від 23.12.2015 р. № 1109.

Типове положення про атестацію педагогічних працівників (Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20 грудня 2011 року № 1473 (із змінами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 08 серпня 2013 року № 1135)) 

Про застосування Типового положення про атестацію педагогічних працівників (лист Міністерства освіти і науки України від 10.09.2013 №1/9-617)

Щодо атестації педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів, які працюють не за фахом (лист Міністерства освіти і науки України від 19.12.2013 №1/9-891)

Про організацію та проведення атестації керівних кадрів (лист ЛОІППО від 16.09.2013 №496)

Про порядок оформлення та подачі  матеріалів педагогічними  працівниками, які претендують на присвоєння педагогічних звань«учитель-методист», «вихователь-методист», «практичний  психолог-методист», «педагог-організатор-методист», «керівник гуртка-методист», на розгляд вченою радою Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (лист ЛОІППО від 16.11.2012 №660)

Про деякі питання  атестації соціальних педагогів (лист Міністерства освіти і науки України від 20.03.2014 року № 1/9-165)

Щодо здійснення вчителем науково-дослідницької діяльності та пошукової роботи (11.11.2014  №1/9-586)

Щодо роботи у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах на посадах вчителів-предметників осіб з вищою дефектологічною освітою(Лист МОН від 22.10.2014 № 1/11-16749)

Сертифікація VS атестація:  окреслюємо відмінності та взаємозв’язки

Сертифікація — це зовнішнє оцінювання професійних компетентностей вчителя  з педагогіки та психології, його

практичних умінь застосовувати сучасні методи  і технології навчання. Як корелює сертифікація й атестація і чи є в них точки дотику?

СЕРТИФІКАЦІЯ

АТЕСТАЦІЯ

Добровільна

Один раз на три роки

Обов’язкова

Один раз на п’ять років

Зараховують як проходження чергової (позачергової) атестації. Неуспішне проходження сертифікації не впливає на результати чергової (позачергової) атестації педагогічного працівника, підтвердження наявної чи присвоєння наступної кваліфікаційної категорії, продовження його роботи на відповідній посаді

Видають сертифікат

Оформлюють атестаційний лист у двох примірниках — один для особової справи педагога, а другий видають педагогу

Організовують і проводять УЦОЯО

 та регіональні центри

 оцінювання якості освіти,

 ДСЯО та її територіальні

 органи, місцеві органи

 виконавчої влади

Організовують і проводять  атестаційні комісії І, ІІ та ІІІ рівнів

Примітка.  Розроблено відповідно до Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII, Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2018 № 1190, та Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом  МОН від 06.10.2010 року № 930.

«Так» і «ні» атестаційного життя: корисна таблиця

Запитання Відповідь Підстава
Чи можна відмовитися від атестації? Ні Пункт 1.5 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 06.10.2010 № 930 (далі — Типове положення про атестацію)
Чи може змінюватися персональний склад атестаційних комісій протягом року? Так Пункт 2.8 Типового положення про атестацію
Чи подають педагоги заяви на чергову атестацію? Ні Пункт 3.1 Типового положення про атестацію
Чи мають право педагоги подавати заяви щодо присвоєння вищої кваліфікаційної категорії? Так Пункт 3.1 Типового положення про атестацію
Чи має право керівник подати подання до атестаційної комісії про зниження кваліфікаційної категорії працівнику в разі зниження ним рівня професійної діяльності? Так Пункт 3.1 Типового положення про атестацію
Чи може атестаційна комісія перенести строк проведення атестації працівнику в листопаді? Так Пункт 3.2 Типового положення про атестацію
Чи обов’язково працівників, які атестуються, ознайомлювати з графіком проведення атестації під підпис? Так Пункт 3.2 Типового положення про атестацію
Чи ознайомлюють педагога, який атестується, з його характеристикою під підпис? Так Пункт 3.5 Типового положення про атестацію
Чи можна атестувати педагога, який працює один рік у закладі після закінчення закладу вищої освіти? Ні Пункт 3.18 Типового положення про атестацію
Чи зберігається за вчителем, який не працював на посаді чотири роки, присвоєна за результатами останньої атестації кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії та педагогічне звання «учитель-методист»? Так Пункт 3.22 Типового положення про атестацію
Чи атестують учителів, які мають педагогічне навантаження з кількох предметів, за кожним із предметів? Ні Пункт 3.25 Типового положення про атестацію
Чи атестують педагогічних працівників без попереднього проходження підвищення кваліфікації, яким у міжатестаційний період присуджено наукові ступені? Так Пункт 3.28 Типового положення про атестацію
Чи присвоюють педагогічним працівникам, які мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії» та досягли високого професіоналізму в роботі, педагогічне звання «старший учитель»? Так Пункт 5.3 Типового положення про атестацію
Чи може керівник закладу освіти змінити кваліфікаційну категорію, присвоєну педагогу за результатами атестації? Ні Пункт 3.30 Типового положення про атестацію
Чи можна вчителю, який має 10 років педагогічного стажу, не мав повної вищої освіти і здобув її у 2016 році, одразу присвоїти кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії»? Так Пункт 4.8 Типового положення про атестацію
Чи можна керівнику гуртка закладу загальної середньої освіти присвоювати кваліфікаційні категорії? Ні Пункт 4.11 Типового положення про атестацію

Примітка. Підготувала Ольга Малишева, в. о. заступника директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти, начальника відділу державно-громадського управління освітою МОН.

Сертифікація: п’ять акцентів для педагога

Яка мета

Мета сертифікації — виявляти й заохочувати педагогічних працівників, які мають високий рівень педагогічної майстерності, володіють методиками компетентнісного навчання й новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.

Скільки етапів

Сертифікація передбачає три етапи:

  • експертне оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації — вивчення практичного досвіду їх роботи, організововане Державною службою якості освіти та її територіальними органами;
  • самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної майстерності;
  • незалежне тестування, організоване Українським центром оцінювання якості освіти та регіональними центрами.

Матеріал до теми:
Е-портфоліо: що треба знати учаснику сертифікації

Добровільна чи обов’язкова

Педагогічні працівники беруть участь у сертифікації винятково на добровільних засадах. Реєстрацію охочих пройти сертифікацію здійснює Український центр оцінювання якості освіти та регіональні центри оцінювання якості освіти.

Подання документів з метою зареєструватися для проходження сертифікації є підтвердженням згоди педагогічного працівника на обробку його персональних даних.

Які принципи

Сертифікацію проводять державною мовою з дотриманням засад і принципів, визначених статтею 6 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII, зокрема таких, як:

  • людиноцентризм;
  • верховенство права;
  • прозорість і публічність прийняття та виконання управлінських рішень;
  • відповідальність і підзвітність органів управління освітою та закладів освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності перед суспільством;
  • академічна доброчесність;
  • академічна свобода;
  • гуманізм;
  • демократизм тощо.

Хто має право проходити

Учасник сертифікації — це педагогічний працівник, який на момент реєстрації має стаж педагогічної роботи на відповідній посаді не менше двох років.

Примітка. Розроблено відповідно до Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2018 № 1190.

Яка мета

Мета сертифікації — виявляти й заохочувати педагогічних працівників, які мають високий рівень педагогічної майстерності, володіють методиками компетентнісного навчання й новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.

Скільки етапів

Сертифікація передбачає три етапи:

  • експертне оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації — вивчення практичного досвіду їх роботи, організововане Державною службою якості освіти та її територіальними органами;
  • самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної майстерності;
  • незалежне тестування, організоване Українським центром оцінювання якості освіти та регіональними центрами.

Матеріал до теми: Е-портфоліо: що треба знати учаснику сертифікації

Добровільна чи обов’язкова

Педагогічні працівники беруть участь у сертифікації винятково на добровільних засадах. Реєстрацію охочих пройти сертифікацію здійснює Український центр оцінювання якості освіти та регіональні центри оцінювання якості освіти.

Подання документів з метою зареєструватися для проходження сертифікації є підтвердженням згоди педагогічного працівника на обробку його персональних даних.

Які принципи

Сертифікацію проводять державною мовою з дотриманням засад і принципів, визначених статтею 6 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII, зокрема таких, як:

  • людиноцентризм;
  • верховенство права;
  • прозорість і публічність прийняття та виконання управлінських рішень;
  • відповідальність і підзвітність органів управління освітою та закладів освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності перед суспільством;
  • академічна доброчесність;
  • академічна свобода;
  • гуманізм;
  • демократизм тощо.

Хто має право проходити

Учасник сертифікації — це педагогічний працівник, який на момент реєстрації має стаж педагогічної роботи на відповідній посаді не менше двох років.

Примітка. Розроблено відповідно до Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2018 № 1190.

Е-портфоліо: що треба знати учаснику сертифікації

Матеріал до теми: Сертифікація: п’ять акцентів для педагога

Примітка. Розроблено відповідно до Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2018 № 1190.

Матеріали для скачування: ЗДШ_02_Сертифікація_Самооцінювання.pdf 

Сертифікація VS атестація.pdf     (заступник директора школи №2 лютий 2019)

Методики експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації, затвердженої наказом Державної служби якості освіти України від 01.03.2019 № 01-11/9.

Матеріали для скачування: Оцінювання сертифікація.pdf 453 КБ

УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

                                                                               НАКАЗ

01 березня 2019 року                                                                                            № 35

Відповідно до підпункту 6 пункту 28 Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2018 року № 1190 «Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників», з метою створення передумов для належної організації процесу розроблення та конструювання тесту незалежного тестування фахових знань та умінь учителів початкових класів, які виявили бажання взяти участь у сертифікації педагогічних працівників у 2019 році, своєчасного інформування учасників сертифікації про структуру, час виконання тесту, кількість і форми завдань, уключених до тесту, схеми нарахування балів за їх виконання

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Загальну характеристику тесту незалежного тестування фахових знань та умінь учителів початкових класів, що додається.

2. Відділу сертифікації педагогічних працівників (Романенко Ю. О.) під час розроблення та конструювання тесту незалежного тестування фахових знань та умінь учителів початкових класів використовувати Загальну характеристику, затверджену пунктом 1 цього наказу.

3. Відділу інформації та комунікації з громадськістю (Клименко І. В.) забезпечити розміщення на офіційному веб-сайті Українського центру оцінювання якості освіти Загальної характеристики, затвердженої пунктом 1 цього наказу.

4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

В. о. директора                                                                                                                В. І. Бойко

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Українського центру
оцінювання якості освіти
01 березня 2019 poкy № 35

   Загальна характеристика тесту незалежного тестування
     фахових знань та умінь учителів початкових класів

Зміст тесту визначено Програмою незалежного тестування фахових знань та вмінь учителів початкової школи, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 14 січня 2019 року № 33.

Загальна кількість завдань тесту — 100.

На виконання тесту відведено 180 хвилин.

Орієнтовний розподіл завдань відповідно до розділів/підрозділів Програми незалежного тестування наведено в таблиці 1.

Таблиця 1

Розділ/підрозділ програми Частка від загальної кількості завдань
Планування та організація освітнього процесу 14%
Забезпечення і підтримка навчання, виховання і розвитку учнів, у т. ч.: 73%
  • система теоретичних знань з освітніх галузей, визначених Державним стандартом початкової освіти
33%
  • методики навчання освітніх галузей, визначених Державним стандартом початкової освіти
33%
  • педагогіка партнерства/робота з батьками (іншими законними представниками)/педагогічна діагностика
7%
Створення освітнього середовища 13%

Тест незалежного тестування містить завдання однієї форми: завдання з вибором однієї правильної відповіді (1-100).

Завдання має основу та чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний.

Завдання вважають виконаним, якщо учасник незалежного тестування вибрав і позначив відповідь у бланку відповідей А.

Схема нарахування балів за виконання завдань тесту незалежного тестування:

завдання з вибором однієї правильної відповіді оцінюють у 0 або 1 бал: 1 бал, якщо вказано правильну відповідь; 0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді на завдання не надано.

Максимальна кількість балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання тесту незалежного тестування, — 100.

Заступник директора                                                                                                    В. І. Бойко

За якими критеріями будуть здійснювати оцінювання педагогів

Критерій

Показник

1. Здатність планувати і реалізовувати освітній процес на основі особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів

1.1. Планує освітній процес із урахуванням вимог Державного стандарту початкової освіти та освітньої програми.

1.2. Використовує педагогічні технології в освітньому процесі на основі особистісно орієнтованого і компетентнісного підходів.

1.3. Надає дітям рівні можливості участі у різних формах взаємодії, зокрема організовує співпрацю учнів у парах, мікрогрупах, групах.

1.4. Організовує роботу учнів із урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей (зокрема дітей з особливими освітніми потребами), добираючи доцільні методи, прийоми, засоби навчання.

1.5. Забезпечує баланс між активним, пасивним та інтерактивним навчанням.

1.6. Демонструє позитивні навички вербальної та невербальної комунікації з учнями.

1.7. Застосовує різноманітні форми оцінювання роботи учнів та проводить аналіз результативності їхньої навчальної діяльності

2. Здатність здійснювати процес навчання, виховання і розвитку учнів, основою якого є повага до прав людини, патріотизм, демократичні та інші загальнолюдські цінності

2.1. Формує в учнів повагу до гідності, прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина; нетерпимість до приниження честі та гідності людини, фізичного або психологічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками.

2.2. Розвиває в учнів патріотизм, повагу до державної мови і державних символів України, шанобливе ставлення до національних, історичних, культурних цінностей, традицій і надбань українського народу.

2.3. Забезпечує позитивне ставлення до індивідуальних відмінностей учнів, цінує, враховує особливості та захищає права кожного з них

3. Здатність створювати безпечне та психологічно комфортне освітнє середовище, орієнтоване на розвиток дітей та мотивацію їх до навчання

3.1. Створює комфортне освітнє середовище з дотриманням вимог безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.

3.2. Мотивує учнів до вибору виду діяльності та активного навчання, організовуючи освітні осередки, у тому числі для їхньої індивідуальної роботи.

3.3. Використовує в освітньому середовищі навчальні матеріали відповідно до інтересів і потреб дітей.

3.4. Забезпечує емоційну і психологічну комфортність освітнього середовища для учнів

4. Здатність налагоджувати і підтримувати партнерські стосунки з родинами учнів задля розвитку здібностей і можливостей кожної дитини

4.1. Співпрацює з родинами учнів, використовуючи різні форми комунікації щодо успіхів у навчанні та розвитку їх дітей, зокрема для розроблення і реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.

4.2. Долучає батьків до організації освітнього процесу та проводить спільно з ними заходи для дітей

5. Здатність до постійного професійного розвитку, самооцінювання та рефлексії

5.1. Аналізує сильні й слабкі сторони своєї професійної діяльності, формує і розвиває власну інформатичну компетентність та визначає шляхи подальшого саморозвитку.

5.2. Здійснює оцінювання своєї роботи на підставі інформації із різних джерел (результати оцінювання учнів, зворотний зв’язок від колег, керівництва, учнів, їхніх батьків) та враховує його результати для професійного і особистісного зростання.

5.3. Бере участь у семінарах, тренінгах, майстер- класах, науково-практичних конференціях, вебінарах, роботі творчих груп із професійних питань.

5.4. Постійно співпрацює з іншими вчителями для підвищення своєї та їхньої професійної компетентності